TAJEMNICE JAR

WIELU PRÓBOWAŁO ZGŁĘBIĆ TAJEMNICĘ JAR.
NIKT NIE WIE, GDZIE TAK NAPRAWDĘ ZNAJDUJE
SIĘ JEGO PRACOWNIA, ANI JAK SIĘ Z NIM SKONTAKTOWAĆ.
BIŻUTERIA JAR TO NIEZWYKŁE WYZWANIE ESTETYCZNE.

Jedno jest pewne – JAR to Joel A. Rosenthal, pracujący
w Paryżu projektant i twórca biżuterii. Dorastając
w Bronxie w Nowym Jorku, Rosenthal spędził dużą
część swojej młodości w miejskich muzeach, które
rozbudziły w nim miłość do sztuki, historii i piękna
zamkniętego w przedmiotach. W 1966 roku, z dyplomem
Harvardu w kieszeni, Joel spotyka Pierre’a Jeannet
– drugą połówkę historii JAR. Od tego momentu razem
zwiedzają antykwariaty, muzea, galerie i domy aukcyjne,
poszerzając wiedzę o biżuterii i drogocennych kamieniach.
 

W 1973 roku Rosenthal i Jeannet otworzyli na rue de
l’Université w Paryżu sklep z przyborami do wyszywania.
Dla Rosenthala haft oznaczał „malarstwo” za pomocą igły,
przedstawianie głównie kwiatów i grę kolorami. Jednak,
jak sam powiedział dużo później, wciąż pragnął
„bawić się kamieniami”. 

Pierwszy sklep pod inicjałami JAR otworzono w 1978
roku na placu Vendôme. Paryska klientela szybko
przekształciła się w międzynarodową, a początkowe
duo rozrosło się do sporej ekipy jubilerów, pracujących
z coraz rzadszymi i ciekawszymi elementami. Jednak
do dzisiaj JAR pozostał tajemnicą – nie posiada oficjalnego
butiku, nie reklamuje się, a do atelier wstęp mają jedynie
poleceni klienci.
 

Biżuteria JAR od początku była bardziej wyzwaniem
estetycznym niż komercyjnym. Niezwykłe połączenia
kruszców i metali, dobieranych głównie pod kątem
dopasowania lub kontrastu kolorystycznego,
a nie wartości rynkowej, stały się znakiem
rozpoznawczym domu. Tak jak nieregularne
formy kwiatowe oraz motyle, często używane
w broszkach. Każda sztuka sygnowana JAR
jest wyjątkowa i trójwymiarowa.