O KOŃCACH I POCZĄTKACH, PRAGNIENIU DOŚWIADCZANIA ŚWIATA WCIĄŻ OD NOWA, ORAZ O PRZYJEMNOŚCI OBCOWANIA Z WŁASNĄ WYOBRAŹNIĄ.

IMG_2071  IMG_2061

“Samotność jest ciężarem nie do udźwignięcia; (…) Szczęście zależy od poczucia solidarności z innymi ludźmi, z przeszłymi i przyszłymi pokoleniami”.  – Erich Fromm. To właśnie poczucie więzi z przeszłością oraz z tym, co dopiero się wydarzy stanowiło dla reżysera Piotra Hulla najsilniejszą inspirację do pracy nad spektaklem. REM to spektakl, w którym podstawowy sens wyrasta z napięcia między dwoma pozornie nieprzystającymi do siebie doświadczeniami: snu
i śmierci. Zarówno sen jak i śmierć zakładają radykalny subiektywizm, sygnalizują cykliczność życia oraz różne formy naszej w nim nieobecności. W obydwu przypadkach świat trwa dalej, mimo, że nas w nim nie ma. Tytuł spektaklu stanowi odwołanie do powierzchownej fazy snu, której towarzyszą marzenia senne oraz szybkie ruchy gałek ocznych. Stan ten  porównywany jest do dialogu z samym sobą, który odbywa się na poziomie podświadomości.

IMG_2060  IMG_2055

Faza REM pozwala oczyścić umysł z informacyjnego szumu, pozostawiając jedynie najistotniejsze fakty, wspomnienia, nieuświadomione pragnienia oraz lęki. To doznanie psychiczne, ale i zmysłowe, rządzące  się niepowtarzalną, trudną do uporządkowania wewnętrzną logiką: operuje nieregularnym rytmem obrazów, świateł, strzępów narracji i wrażeń przestrzennych. U śniącego można wówczas zaobserwować częstsze niż zwykle skurcze serca, zwiotczenie mięśni, nierówny oddech
i wysoką aktywność mózgu. Spektakl łączący teatr, choreografię baletową, literaturę, wideo-art i muzykę. Reżyser wprowadza widza w dwa stany nieświadomości za pomocą wysublimowanego obrazu, dźwiękowe pejzaże oraz sensualny montaż. Całość jest dopracowana w każdym szczególne, zarówno wizualnym, jak
i emocjonalnym.

IMG_2077  IMG_2068

Sen staje się tu narzędziem uruchamiającym pamięć oraz wyobraźnię Przed oczami widza przewijają się poddane symbolizacji wydarzenia, kluczowe dla ludzkiej emocjonalności. Poruszanajest nieodwracalność czasu i mechanizmy pamięci,nierozłączność snu, jawy, pragnień, lęków codzienności oraz utopijność wyobraźni i przyjemność estetyczna. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość nie układają się tu linearnie – tworzą raczej mozaikę myśli oraz wizji i wrażliwość widza w możliwie najwyższym stopniu. REM to nic innego, jak refleksja na temat ulotności życia. Piotr Hull to producent, reżyser, wydawca magazynu Żurnal ArtBook. To fryzjer, który został wydawcą. Wydawca, który produkuje spektakle wystawiane na najbardziej prestiżowej scenie w Polsce. Producent, organizujący artystyczne performance w przestrzeni miejskiej. To, co spaja wszystkie te działania to estetyka i design charakterystyczne dla Hulla. Wszystko, co robi naznaczone jest formalną przejrzystością i matematyczną precyzją. W Jego najnowszym dziele będziemy mogli zobaczyć min. Marcina Bosaka, pierwszych solistów Polskiego Baletu Narodowego: Martę Fiedler i Pawła Koncewoja, tancerkę Zofię Rudnicką. To jeden z tych spektakli,
który zapada głęboko w pamięć, porusza zarówno duszę,jak i umysł.

Premiera spektaklu: 23 marca 2016r.
Teatr Wielki Opera Narodowa