GARRY WINOGRAND KRONIKARZ

„MOGLIBYŚMY POWIEDZIEĆ, ŻE STUDIUJĘ FOTOGRAFIĘ.
TO PRAWDA. ALE PRZEDE WSZYSTKIM – ZGŁĘBIAM
STANY ZJEDNOCZONE.”

Garry Winogrand, Los Angeles, 1980-1983

The Garry Winogrand Archive, Center for Creative Photography, Université d’Arizona

© The Estate of Garry Winogrand, courtesy Fraenkel Gallery, San Francisco

Kronikarz powojennej Ameryki, Garry Winogrand,
to fotograf ulicy, stawiany w jednym rzędzie
z Walkerem Evans, Robertem Frank, Lee Friedlander
czy Williamem Klein. Dużą część dzieła urodzonego
w Bronxie fotografa stanowi obraz Manhattanu lat 60.
Dzięki historiom, jakie opowiadają jego, utrzymane
w charakterystycznym stylu zdjęcia, stał się on jednym
z najwyraźniejszych głosów tej burzliwej epoki.

Garry Winogrand, New York, vers 1962

The Garry Winogrand Archive, Center for Creative Photography, Université d’Arizona

© The Estate of Garry Winogrand, courtesy Fraenkel Gallery, San Francisco

Fotografował potężnych biznesmenów i anonimowe
kobiety na ulicy, znanych aktorów i sportowców,
oraz hipisów. Polityków i żołnierzy. Zwierzęta w zoo,
miłośników samochodów, rodeo i lotniska. Na jego
zdjęciach znajdziemy manifestantów anty-wojennych
i budowlańców. Życie codzienne Ameryki – pełne
optymistycznej energii, co sparaliżowane strachem
przed przyszłością – wydaje się dla niego jednym
i tym samym obrazem.

Garry Winogrand, New Haven, Connecticut, 1970

The Garry Winogrand Archive, Center for Creative Photography, Université d’Arizona

© The Estate of Garry Winogrand, courtesy Fraenkel Gallery, San Francisco

Często zapełnione tłumem fotografie Winogranda fascynują
zarówno widowiskowym pierwszym planem, jak i wydarzeniami,
które mają miejsce w tle. Przepełnione, naznaczone często
swojskością zachowania postaci – zdjęcia te nie uciekają
od kalamburów i absurdu, pod przykrywką „american dream”
skrywając nierzadko smutek i samotność.

Garry Winogrand, Metropolitan Opera, New York, vers 1951

Garry Winogrand Archive, Center for Creative Photography, University of Arizona

© The Estate of Garry Winogrand, courtesy Fraenkel Gallery, San Francisco

Garry Winogrand, Albuquerque, 1957

The Museum of Modern Art, New York, acquisition

© The Estate of Garry Winogrand, courtesy Fraenkel Gallery, San Francisco 

„Nadzieja i radość powojennej amerykańskiej klasy
średniej zajmowały największą część dzieł Winogranda.
Druga połowa to poczucie degeneracji. Napięcie pomiędzy
tymi biegunami nadawało jego fotografiom wyjątkowości”
– wyjaśnia kurator retrospektywnej wystawy fotografa
w Jeu de Paume, Leo Rubinfien. 

Garry Winogrand, Richard Nixon Campaign Rally, New York, 1960

Garry Winogrand Archive, Center for Creative Photography, University of Arizona

© The Estate of Garry Winogrand, courtesy Fraenkel Gallery, San Francisco

Garry Winogrand poszukiwał odpowiedzi na pytanie,
jak rzeczywistość wygląda po sfotografowaniu.
Poszukiwał aktywnie, choć często zapominał
o wywołaniu kliszy. Po jego śmierci odkryto
ponad 6500 rolek naświetlonych filmów,
czyli około 250 000 zdjęć, których autor nigdy
nie zobaczył. Ich wybór, składający się na przekrój
przez prace artysty, oglądać można w Paryżu. 

Garry Winogrand, Los Angeles, 1964

San Francisco Museum of Modern Art, don de Jeffrey Fraenkel

© The Estate of Garry Winogrand, courtesy Fraenkel Gallery, San Francisco

Garry Winogrand, Houston, 1964

The Garry Winogrand Archive, Center for Creative Photography, Université d’Arizona

© The Estate of Garry Winogrand, courtesy Fraenkel Gallery, San Francisco

Garry Winogrand, Fort Worth, Texas, 1974-1977

Garry Winogrand Archive, Center for Creative Photography, University of Arizona

© The Estate of Garry Winogrand, courtesy Fraenkel Gallery, San Francisco